TrAvEl IsLaNd

Thursday, April 7, 2011

Pulau Redang

Bagi entry kali ni..aku nak bawak korang jauh sikit dari ibu kota Kuala Lumpur ni…kita  ke negeri Terengganu. Tringat plak lagu yang di nyanyikan Salem..  

Pulau Redang yang terletak di perairan Laut China Selatan merupakan salah satu daripada sembilan buah pulau yang membentuk taman laut, Kepulauan Redang, di negeri  Terengganu , Malaysia , serta tapak pemuliharaan penyu yang penting.




Dahulunya, Pulau Redang merupakan sebuah pulau yang sepi dan tidak berpenghuni. Ia hanya dijadikan tempat untuk pelaut singgah untuk mencari sumber air bersih atau berlindung dari rebut taufan. Tiada penghuni yang mendiami kawasan kepulauan ini lantaran ia tidak mempunyai apa-apa keistimewaan.
Pulau Redang adalah salah satu pulau yang terbesar dan yang tercantik di pantai timur Malaysia. Pulau ini kini merupakan sebuah pulau peranginan yang amat popular di kalangan orang Malaysia, dengan kebanyakan mereka yang datang melalui pakej perlancongan . Salah satu pantai yang paling cantik di pulau ini ialah Pasir Panjang.

Pasirnya putih dan airnya jernih, dengan batu karang dan ikan terdapat hanya beberapa meter dari tepi pantai. Huhu..cubalah korang bayangkan..betapa cantik pulau ni.

No comments:

Post a Comment